Błąd
  • JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 1180
poniedziałek, 08 sierpień 2016 10:49

Mało znana forma błonnika

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
błonnik skrobia błonnik skrobia

 

 

 

Skrobia oporna – mało znana forma błonnika

Błonnik najczęściej kojarzy się nam z nasionami babki płesznik i babki jajowatej, które nie są trawione w organizmie. Znacznie mniej znaną formą błonnika, jest skrobia oporna, której natura, jest zupełnie inna, niż pozostałych węglowodanów. Pozwala ona zachować prawidłową masę ciała oraz wpływa na zmniejszenie wahania poziomu glukozy we krwi.

 

Źródła skrobi opornej

 

Skrobia oporna może Ci się kojarzyć z mniej smacznymi pokarmami o twardszej konsystencji. Jej ilość w pożywieniu wzrasta także wtedy, gdy nie stosujemy obróbki termicznej.

Znajduje się ona między innymi w :

  • Czerstwym pieczywie i ogólnie, w pieczywie pełnoziarnistym

  • Niedojrzałych bananach i papajach

  • Ziemniakach przechowywanych w lodówce (skrobia pod wpływem niskiej temperatury zmienia swoją konsystencję)

  • W skrobi ziemniaczanej – 4 łyżeczki zawierają aż 32 gramy skrobi

  • W warzywach strączkowych

 

 

Jak działa skrobia oporna?

 

Człowiek nie trawi skrobi opornej, ponieważ nie posiada do tego odpowiednich enzymów. Przechodzi ona niestrawiona do dalszych części układu pokarmowego, gdzie służy jako pokarm dla bakterii jelitowych. Osoby, które regularnie jedzą produkty zawierające skrobię oporną, mają zarówno więcej bakterii jelitowych, jak i bardziej różnorodną florę.

Dlaczego jest to tak ważne? Bakterie żyjące w naszych jelitach, mają kluczowy wpływ na zdrowie organizmu. Podam jeden przykład – to właśnie bakterie jelitowe, wytwarzają ze skrobi opornej, niezbędne, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe.

 

Najważniejsze korzyści skrobi opornej, to między innymi:

  • Zmniejszenie wydzielanie insuliny – skrobia działa podobnie, jak inne rodzaje błonnika, zmniejszając kaloryczność potraw oraz regulując poziom glukozy.

  • Zmniejszanie masy ciała – skrobia oporna jest 2 razy mniej kaloryczna niż zwykła, a dodatkowo, nie można jej zjeść zbyt dużo. Dodając do posiłków więcej produktów bogatych w skrobię, regularnie obcinamy ilość spożywanych kalorii.

  • Poprawa stanu jelit – jak już wspominałem, skrobia służy bakteriom jelitowym do wytwarzania kwasów tłuszczowych. Są one niezbędne do dbania o prawidłowy stan jelit.

  • Łatwiejsze wypróżnienia – skrobia oporna jest trawiona w jelitach tylko częściowo – reszta przechodzi do jelita grubego i zwiększa objętość treści.

 

Jak zacząć przyjmowanie skrobi opornej?

 

 

Naszym zdaniem, nie powinieneś zaczynać przyjmowania skrobi w zbyt dużych ilościach – może skończyć się to wzdęciami lub biegunką. Zacznij od niewielkich dawek, jedząc na przykład kawałek zielonego banana i jeśli nie odczujesz żadnych dolegliwości przez kilka dni, zwiększaj jej dawkę.  

 

 

 

Czytany 769 razy
Zaloguj się, by skomentować